pirmdiena, 2009. gada 2. marts

MŪZIKA, KĀ ŪDENS


MŪZIKA, KĀ ŪDENS
Lai, kā mūsu draudzīgajiem konkurentiem mikrofoniešiem negribētos mums piesiet populismu vai negodīgu spēli, man ir grūti saprast, kā mana agrākā darbadevēja, tiesa – labus desmit gadus atpakaļ, un arī tad uz ne pārāk garu brīdi - Mīlgrāves k-dze, kas apmeklē tos pašus mūzikas gadatirgus un konferences, kuros nu jau vairākus gadus piedalās, ne tikai RIAA http://www.riaa.com/ (ASV mūzikas ierakstu industrijas apvienība) apmaksāti advokāti un menedžeri, bet arī dažs labs saprātīgs mūzikas futurologs… Šogad Kannās @ http://www.midem.com/ tādu bija pārsvarā! Lieliskā online konfrontācija atklāšanas paneļdiskusijā starp EMI ex-big boss Eric Nicoli un mp3.com dibinātāju Michael Robertson, piemēram, kaut pēdējais nevarēja ierasties, jo šobrīd noris tiesas prāva starp viņu un EMI…
Tiem, kas šo pasākumu neapmeklēja, nevajag satraukties! MidemNet blogu visi interesenti joprojām var aplūkot šeit - http://www.midemnetblog.typepad.com/. Joprojām meklēsim lineālu, vai centīsimies izraut vadus? Pat Stendzenieks vai LaMPAs direktors Ojārs te nepalīdzēs!!! Pēdējais -visādi citādi foršs čalis, bet, vai mūziķi zin, kas viņš tāds, un kapēc mēs - producenti/izpildītāji maksājam viņam ~ 30 tk Ls LaMPAs biroja @ Mikrofona māja uzturēšanai? Organizē pasākumu Gada Balva?? Cīnās pret pirātismu? Pēdējā lietā gan esot šo to ar 4-5 vietnēm paveicis!
Nevaru nepiekrist Rača k-gam http://www.doremi.lv/?cat_id=news_lv&id=890, dzīvē nekas nav par velti, pat ūdens, pat, ja tas nāk no spices dziļurbuma, elektrības rēķini jānomaksā… Laukos dzīvoju, zinu!
Piekrītu - mūzika nav jānodala no pārējās mākslas, mūzikas radītājiem IR jāsaņem atalgojums par tā radīšanu, to nekad neesmu noliedzis! BET, mūzikas industrijai (nejaukt ar mūzikas ierakstu industriju) ir jāaizmirst par ienākumu ģenerēšānu tikai un vienīgi no mūzikas ierakstu kopiju izplatīšanas (vinils, audiokasetes, CD), uz ko tā ir fokusējusies pēdējās dažās desmitgadēs! Cilvēku ieradumi ir mainījušies, un ne jau tikai ekonomisko aspvērumu dēl! Diemžēl, mēs – agrākās mūzikas ierakstu kompānijas, tagad, gribētos cerēt, ka par tādām drīzumā tapsim - digitālās mūzikas servisa un/vai menedžmenta kompānijas (Antena, Avantis, Upe TT un Upe AM, arī Rudolph Records, vai tiešām joprojām Records? :) ), laikam līdz netiekam, dažādu ierobežojumu dēļ (likumdošana, strikti noteikti kolektīvo tiesību pārvaldījumu organizāciju tarifi), kaut uz labo pusi mainās pat mūsu puses bubulis – autortiesību organizācija AKKA/LAA, ir arī mums laba pieredze tarifu jautājumu izpratnē! More is less!
Kapēc būtu jāatsakās no maksāšanas par kopiju / pay per copy?
Internetā jebkas ir kopija, - noklausīšanās, noskatīšanās, lasīšana, lietošana - pēc būtības ir kopēšana, datori ir mūsdienu kopējamās mašīnas. Mūzikas futurologu paredzējums ir pavisam vienkāršs – tad, kad visi mūzikas radītāji un tiesību turētāji spēs vienoties, kā nomainīt old school mehānisko kopiju aizsardzību (pay per copy) pret milzīgo iespēju, kad viņu darbs/tiesības tiek apmaksāts! Pasaulē ir 1.4 miljardi interneta lietotāju, 4 miljardi mobilo telefonu lietotāju, par šī brīža legālo mūziku maksā, optimists teiktu, labi, ja 5%... Mūziku gan lieto visi!
Nesapratu, kas nepatika Rača k-gam par Lielbritānijā apspriesto modeli, vai Interneta servisa nodrošinātāji (ISP) / provaideri (latviski :) ) spēs atrast kopīgu valodu ar mūzikas industriju. Shēma pavisam vienkārša – interneta servisa nodrošinātāji iekasē ik mēnesi no saviem lietotājiem noteiktu naudas daudzumu, no manis, piemēram Ls 19,-.
Ja mūzikas (un/vai kino) industrija šiem servisa sniedzējiem piedāvātu savu saturu, interneta lietotāji varbūt maksātu Ls 20, - mēnesī, bet iegūtu nelimitētu pieeju konkrētajam saturam, maksājot par to papildus Ls 1, - / mēnesī ISP. Vai tas interneta lietotājiem būtu sāpīgi? Tikpat sāpīgi, cik nomaksāt rēķinu par ūdeni! Nevar teikt, ka galīgi bez maksas, no otras puses, neviens neskrien virsū ar lineālu un netērējas muļķīgām reklāmas kampaņām!
Mūizikas kompāniju uzdevums – DRM astītes vietā, integrēt failos statistikas apkopošanas informācijai nepieciešamos datus. Utopiski, neizdarāmi? Nedomāju! Interneta hakeri vienmēr atradīs, ko labāku – varbūt! Bet ierindas lietotājam būs ērta, droša pieeja audio, video failiem bez lineāla draudiem – feels like free!
ISP jau tuvākajā nākotnē noņems no interneta lietotāja pleciem, tiem nevajadzīgi uzlikto atbildību! Internetam pielāgojam tos pašus royalty fees (autoratlīdzību maksājumus, kā AKKAi/LAA par autoru darbu izmantošanu, tā blakustiesību atlīdzību maksājumus LaIPAi par izpildītāju un producentu darbu izmantošanu).
Vai ir iespēja saņemt atlīdzību, pat tad, ja mūzika it kā neko nemaksā?
Nezinu, ar ko 50 000 apmaksātas lejuplādes (skat.www.hammer.lv/winners “Download For Free – Orbit Has Paid For It!”) ir sliktākas par “iepērcies Drogās par Ls 5, - dāvanā saņem Aishas jauno albumu CD…”, bet šeit ir dažas idejas ierosmei, kā veicies, ne tikai līdz šim labi zināmajam “A Record Price For A Radiohead album: 0” projektam, bet arī lieliskajam “Nine Inch Nails” piemēram – albums pieejams par brīvu, tomēr savus miljonus mākslinieks nopelna:
http://midemnetblog.typepad.com/midemnet_blog/2009/02/midemnet-presentation-nine-inch-nails-case-study-by-mike-masnick.html
OK, jau redzu iebildu vētru – mākslinieks ir jāizaudzina, viņā ir jāinvestē, reklāma TV maksā dārgi, Arti Volfu mēs neviens nepazīstam, promocija ir tā, ar ko eksluzīvi nodarbojas ierakstu kompānijas, tas ir sasodīti sarežģīti un dārgi, bla, bla! Tikmēr Kalvju ģimene no vecā, labā Pamatinstinkta, pa kluso un gan jau, ka ne par dārgo uztapina sasodīti labu projektu, izmantojot modernās i-net saziņas un komunikāciju technoloģijas – http://www.lmk.lv/video/video.php?vid=518170. Cik man zināms, neprasot leiblu palīdzību, finanses vai padomus. Vēl tik jāpieliek Marketingā 2.0, un, kazi, lokālais house, kļūs par interesantu vērtību arī ārpus LV!
Nobeigumā par galveno
The printing press gave birth to Copyright,
The internet gives birth to Sharing rights!
Jeb Mūzika, kā ūdens –
Pēdējās desmitgades technoloģiskās inovācijas, mēslainē aizslaucījušas mūzikas industrijas monopolstāvokli (atgādinu, pasaulē tikai 4 kompānijas: EMI, Warner, Sony/BMG, Universal joprojām kontrolē ~ 90% pasaules mūzikas ierakstu tirgu), mainījušas patērētāju sociāli ekonomisko uzvedību.
Nākotnes mūzikas industrija neorientēsies uz mūziku, kā produktu (pērc kopiju!), bet mūziku, kā servisu – sadarbība ar patērētāju, ne iebiedēšana!
Ļoti ceru, ka mūsu draugi no Mikrofona ar laiku pārstās mums pārmest, ka mp3 ir jāpārdod vismaz par Ls 1, - gabalā (tā, draugi, nekad vairs nebūs!), ka mūzikas industrijas tirgus netiek grauts!
Mums liekas, ka izdzīvos nevis tie, kas pirmie vai bagātākie, bet tie, kas spēs pielāgoties jaunajām prasībām!
Nākamreiz, par to, kādai būtu jāizskatās nākotnes mūzikas servisa kompānijai, no kurienes tā ģenerēs finansu līdzekļus, kā pelnīs mūziķi un autori!
Tā, kā esmu gana slinks, ceru, ka Rača k-gs pamudinās mani uz auglīgu diskusiju :) !


Ar cieņu,
Rimants

1 komentārs:

  1. Wow, ljoti veertiigs rakssts. Izdeviigaak tagad laikam ir buut izplatiitaajam nevis ierakstu kompaanijai.

    AtbildētDzēst