piektdiena, 2009. gada 6. marts

Vai turpināsim mānīt paši sevi, mūzikas ierakstu industrijas kolēģi?
ASV publisheri (nošu tirgotāju asociācija) pag.gadsimta sākumā smagi cīnījās gandrīz desmit gadus, līdz savienoto valstu Augstākais Senāts pielēma, ka radio būs dzīvot, lai kā tas nepatiktu autoru darbu apsaimniekotājiem, BET radio nāksies maksāt autortiesības…
Nav jāpaiet simts gadiem, lai pa vidu izcīnījušies ar kabeļtelevīzijām, industrijas smagsvari (RIAA - http://www.riaa.com/ un LaMPA, piem. :), lai es esam neaktīvi LaMPAs biedri, @ Google šo kompāniju grūti atrast, varbūt jāmeklē zem domēna http://www.micrec.lv ? )nu jau desmit gadu cīnās ar dot com problēmu.
Lai arī mums vecajos, labajos ierakstu industrijas laikos rūdītajiem darboņiem nenācās viegli to atzīt, tomēr nevaru noliegt – šodien jo ātrāk aizmirsīsim pay per copy domāšanu (vai tas būtu CD, audiokasete, vinils vai mp3, kā pamatienākumu avots), jo labāk visai mūzikas industrijai!
Ir arī labi piemēri – Mīlgrāves k-dze kļuvusi par menedžeri lielai daļai savu mākslinieku, apsveicami, daļa mākslinieku neesot laimīgi, bet visiem tak neizdabāsi, Krievijā vienkāršāk, tos, kas neklausa – sašauj kājā!
Lēnām no skatuves noiet vecie ierakstu monstri, LV mūz.ierakstu industrijas leģendas; kas zin, ko šodien dara Jānis Gailītis, it kā daudz slēpojot, nav slikti, Arvīds Mūrnieks – konfekšu un mīļumlietu bizness, ok!, Andris Berķis – autobiznesā, diez vai tuvākajā laikā ies vieglāk, kā mūzikas ierakstu tirgotājiem, Ojārs Grasmanis – slēpjoties, jocīgi, ne? tāpat Dace Paula no MicRecPM sen nav manīta, Andris no MAPL – tas nekad nav bijis ciešā kontaktā ar kolēģiem, Ainars Mielavs – reducējis izdevējdarbību līdz minimumam, paliek ElitaUnGuntars & Platforma, kas neko negrib izdot… Ko darīt, kā tālāk būt??? Aldis Hofmanis bankā, Guna Zučika Londonā… Kam prasīt padomu, pie kā izdot savus ierakstus?
Nav jau tā, ka nekā nav – parādījušies daudz jauno, talantīgo, smuko - megamenedžeri Agri Semēvicu nomainījis Kristo ar The Briefing, The Hobos, Re:Public (vai dzīvi vēl?) u.c., Antenas Anete, Avantis Ilona, mistiskie Rudolph records un daudzi citi.
Interesanti, ka lielākie pašmāju mūzikas grandi tieši nav piesiet nevienai mūzikas ierakstu kompānijai –
Prāta Vētra – paši sev kungi un ķēniņi, pašiem savs menedžments (izmanto Mikrofona Ierakstus, kā distributorus)
Intars Busulis – ze seim story (Platforma – ražo CD un izplata)
Linda Leen – menedžments = neatkarīga sponsoringa kompānija (MicRec – distributori only)
Cosmos – neatkarīgs menedžments
Interesanta tendence, vai ne tā? Ko dara Madonna (kas tad tas tāds Live Nation – ierakstu kompānija, vai?), Radiohead (kapēc jādod mūzika par brīvu?) Ko dara NIN? Atkārtojos, bet šis ir tā vērts, lai noskatītos otrreiz - http://midemnetblog.typepad.com/midemnet_blog/2009/02/midemnet-presentation-nine-inch-nails-case-study-by-mike-masnick.html
Nu, ko, draugi, vecie ierakstu karaļi, nemānīsim paši sevi un mūziķus!
Man liekas, ka ir pienācis laiks atzīties – BEIGSIM KONTROLĒT, klikšķi uz dziesmas = ir jaunais ienākumu avots!
Nekas cits neatliek, kā pievienoties mūzikas futurologiem pasaulē, kuri grib un vēlas izveidot jaunu mūzikas ekosistēmu, kas sastāv no:
Ekstra pievienotās vērtības – īpaši noformētiem CD, DVD, dzīvo koncertu ierakstiem fiziskajos datu nesējos (nevaru neatzīmēr lielisko Raimonda Tigula un Imanta Ziedoņa “Epifāniju” piemēru – lielisks dizains, papildu pievienotā vērtība Ziedoņa balss etc.), kam vairs interesē 80.gadu vidū pieredzētā CD kastīte ar pārlocītu divkrāsu bukletu… Astro’n’out koncerta apmeklētāji š.g. Spīķerī ar nez vai vīlās, kopā ar ieejas biļeti saņemot grupas jauno ierakstu….
Mūzikas ierakstu īpašnieki atļauj interneta provaideriem izmantot mūziku līdzīgi, kā radio: savam provaiderim par kvalitatīvu tīklu maksāsim par Ls 1, - vairāk (vīzija), bet saņemsim legālu iespēju lejuplādēt provaiderim pieejamos mūzikas un video failus bez papildu samaksas. Pareizinam i-net lietotāju skaitu ar Ls 1, - mēnesī… Vai Račam būtu jāgaužas par Music Like Water ekosistēmas nepilnībām? Varbūt LaMPAi nevajadzētu raut ārā vadus nelegālajiem kačātājiem, bet apsēsties pie viena galda ar interneta provaideriem? Jeb gaidīsim, kad to izdarīs citur, tad mainīsim savu dziesmu?
Free / Feels Like Free / Ienākumu sadale
Radio, i-net strīmings, draugiem.lv u.c. Ikvienam brīvi noklausāms radio pleijeris nenozīmēs, ka AKKA neiekasēs atlīdzību par autoriem, LaIPA – producentiem un izpildītājiem!
Pēdējās desmitgades technoloģiskās inovācijas, mēslainē aizslaucījušas mūzikas industrijas monopolstāvokli (atgādinu, pasaulē tikai 4 kompānijas: EMI, Warner, Sony/BMG, Universal joprojām kontrolē ~ 90% pasaules mūzikas ierakstu tirgu), mainījušas patērētāju sociāli ekonomisko uzvedību.
Nākotnes mūzikas industrija neorientēsies uz mūziku, kā produktu (pērc kopiju!), bet mūziku, kā servisu – sadarbība ar patērētāju, ne iebiedēšana!
Atzīsim godīgi - mūzikas ierakstu pārdošanas apjomi vismaz mūsu kompānijā lokālajam repertuāram krīt ~ 25% (salīdzinot 2007.un 2008.), un kritīs vēl! Internacionālajam aiza tādi pat, 2008.gada kritums par 20%... Pasaulē cipari ir līdzīgi un vēl briesmīgāki. Mp3 sales - kā, Jums, liekas? Procentuāli jau aug briesmīgi :)!
Izeja? Veidot jauno mūzikas industrijas ekosistēmu, kā savstarpēju uzticēšanos, ne iebiedēšanu! Vai kādam no mūziķiem ir prieks, ja Maxima veikalu ķēdē izdodas nopārdot 300 albuma kopijas? Cik no šo albumu pārdošanas saņem pati grupa? Platformas tarifs savulaik bija 25 % no pārdošanas cenas, tagad attiecības starp mums un mākslinieku cenšamies veidot savādākas – neeksluzīvas.
Turpmāk vēl!
Ar cieņu – RimantsL
PS. Esmu iefanojis par Latvian Blues Band - http://www.latvianbluesband.com/lat/events/, ne viņiem vajag veikalu tīklus, ne distributorus-ražotājus, it kā nišas produkts, bet pārdod vairāk par dažu labu mainstream supermārketos, tirgojot savu CD tikai un vienīgi Bites Blūza Klubā un koncertos! Nišas un idejas rullēs jau šogad, jo sūdīgāk iet ierakstu kompānijām, jo labāku mūziku sagaidīsim no mūziķiem, jocīgi, ne? :):):)

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru